Met SEO (Search Engine Optimization) kun je jouw website online beter vindbaar maken. Tegenwoordig is veruit het meeste websiteverkeer afkomstig uit Google. Zoekmachineoptimalisatie is voor site-eigenaren en redacteuren dan ook een duurzame manier om het bereik van hun overheidsinformatie te vergroten.
Hoe werkt SEO? (En wat kun je ermee?)
De tijd van websiteteksten volstoppen met populaire zoektermen en die woorden maar zo vaak mogelijk herhalen om beter te scoren in zoekmachines ligt ver achter ons.
Tegenwoordig is goed doelgroepgericht kunnen schrijven en snappen wat de intentie is van bezoekers voor site-eigenaren of redacteuren de beste manier om de organische vindbaarheid (dus zonder inzet van advertenties) in zoekmachines te verbeteren.
Zoekmachineoptimalisatie toepassen kan op meerdere manieren. Hieronder zetten we de belangrijkste SEO-basistips op een rij.
Onderzoek de bezoekersintentie
Een belangrijke vraag voor jezelf om te beantwoorden, is: weet ik waarvoor bezoekers (straks) naar mijn website komen?
Het komt nog geregeld voor dat bij het bepalen van de communicatiedoelstellingen vooral vanuit een organisatie wordt gedacht (zender), terwijl het succesgehalte van een campagne vaak valt of staat bij of de voorlichting daadwerkelijk goed door de doelgroep (ontvanger) wordt gevonden en begrepen.
Streef ernaar om bij de start van je project eerst de zoekintentie van je doelgroep(en) uiteen te zetten – bij een bestaande website kunnen de bezoekersstatistieken ook veel inzicht geven - en doe dit bij voorkeur voordat je start met het maken van content.
Kijk daarbij bijvoorbeeld naar de volgende punten:
- In welke onderwerpen is jouw doelgroep geïnteresseerd en - als een bezoeker via een zoekmachine uitkomt op jouw website - hoe heeft hij zijn zoekvraag geformuleerd?
- Welke woorden gebruiken bezoekers in zoekopdrachten: jargon of eenvoudiger taalgebruik?
- En welke onderwerpen en termen gebruiken vergelijkbare websites die bovenaan in de zoekresultaten staan?
Neem in de analyse ook voice search mee, want op mobiele apparaten (smartphones en tablets) is een zoekopdracht typen niet altijd makkelijk of mogelijk; mensen spreken daarom hun zoekopdrachten tegenwoordig steeds vaker in.
Als je de belangrijkste zoekvragen zo concreet mogelijk beantwoordt, zal de bezoeker de informatie niet alleen beter begrijpen, maar vergroot je ook de kans dat de website beter zichtbaar is in zoekmachines. Gebruik bijvoorbeeld de Accordeon-functionaliteit om je content doelgroepgericht in te delen.
Besef tot slot ook dat mensen steeds vaker het antwoord op hun vraag direct zien in de zoekresultaten op Google en niet altijd meer zullen doorklikken naar de achterliggende website.
Zet zoektermen op strategische plekken
Natuurlijk is het ook tegenwoordig nog belangrijk om te onderzoeken welke zoektermen je doelgroep gebruikt en deze toe te voegen aan webteksten, maar doe dit op strategische plekken op de pagina. Bijvoorbeeld in de titel, introductietekst of tussenkoppen van tekstblokken.
Voeg ook altijd een goede zoekmachineomschrijving (meta description) toe. In het cms staat dat tekstveld aan de rechterkant op de pagina onder metadata (Omschrijving voor zoekmachines).
Logische opbouw
Zowel bezoekers als zoekmachines vinden het fijn als informatie gestructureerd wordt gepresenteerd. Hierbij wordt op een logische manier toegewerkt naar het antwoord op een zoekvraag. Zo bevatten pagina’s bij voorkeur:
- een duidelijke titel;
- beknopte introductie;
- en overzichtelijke contentblokken met goede tussenkoppen.
De tekstlengte op een pagina is daaraan in principe ondergeschikt, zolang je maar zorgt voor een overzichtelijke presentatie.
Voeg bijvoorbeeld witregels toe aan lange alinea's, zodat de tekst ook goed leesbaar is op smartphoneschermen. En zet opsommingen in een bulletlijst.
Extra bonuspunten als je ook afbeeldingen of video’s met een goede alt-tekst toevoegt, zodat ook deze inhoud goed vindbaar wordt in Google Afbeeldingen.
Vermijd te veel dubbele content
Plaats op één website liever niet te veel teksten die sterk op elkaar lijken. In jargon noemen we dat ook wel duplicate content. Dat werkt namelijk verwarrend voor zowel de bezoeker als zoekmachines.
Het gevolg is dat de informatie minder goed zal worden gewaardeerd (gerankt) in zoekmachines.
Pas daarnaast op dat er voor één webpagina niet meerdere urls ‘rondzwerven’. Wil je in het cms de paginatitel veranderen? Vergeet dan niet ook de url te hernoemen, zodat de paginalink goed wordt aangepast en de informatie op één url vindbaar blijft.
Let op: om dit voor een bestaande webpagina te doen, moet je deze pagina hiervoor tijdelijk depubliceren en na de hernoeming opnieuw publiceren. Vanaf dat moment is de nieuwe url actief en kan deze worden gevonden in zoekmachines.
Toegankelijkheid en SEO
Wist je dat de inhoud van een gebruiksvriendelijke en digitaal goed toegankelijke website ook automatisch beter vindbaar is in Google en andere zoekmachines?
Investeren in toegankelijke content - voor alle overheidswebsites een wettelijke verplichting - is dus voor alle partijen een win win-situatie.
Bekijk hier hoe je de redactionele toegankelijkheid van jouw website kunt verbeteren of lees de praktische tips van Logius op digitoegankelijk.nl/tips.
Meld belangrijke nieuwe pagina’s actief aan
Is je nieuwe website zojuist gelanceerd? Gefeliciteerd!
Nu kun je als site-eigenaar of redacteur natuurlijk rustig wachten tot zoekmachines zelf de website opmerken, maar je kunt deze ‘wachttijd’ aanzienlijk verkorten door nieuwe sites (of individuele) pagina's zelf proactief aan te melden bij Google, Bing etc.
Om dit te kunnen doen, moet je wel beschikken over een Gmail- of Microsoftaccount.
Vervolgens kun je elke belangrijke pagina aanmelden in Search Console (Google) en/of Webmaster Tools (Bing). Gemiddeld duurt het een paar uur tot een dag voordat de nieuwe pagina kan worden gevonden.