De verbouwing

Een gebouw met een eigen karakter

“Het ging oorspronkelijk om een renovatie”, zegt architect Charles van Marrelo. Uiteindelijk stelde hij zijn opdrachtgevers nieuwbouw voor. Want de noodzakelijke nieuwe trappen, lift en gevel waren zo’n zware ingreep, dat een geheel nieuw pand eenvoudiger was. Het werd een open en transparant gebouw.

"Eigenlijk moet je een moderne tegenhanger maken van het oude gebouw. Dat gebouw heeft gele bakstenen en hoge ramen. Dat wilde ik in de nieuwe gevel terugzien.

Vandaar de hoge ramen en het geperforeerde aluminium in de kleur van het baksteen van het Valkenhuis. Toon en verhoudingen hebben met elkaar te maken. Ze horen bij elkaar en ook weer niet, maar je voelt de verwantschap", zei Van Marrelo ooit over de verbouwing van Het Buitenhof en de bouw van het nieuwe Valkenhuis.

Eigen karakter

Die verbouwing moest ervoor zorgen dat oud- en nieuwbouw een inzichtelijk en transparant geheel werden. De 2 monumenten aan het Buitenhof behielden hun eigen karakter.

Er achter verrees een nieuw kantoor met veel licht en ruimte. En de oude binnenplaats die voor de verbouwing nauwelijks een functie had, werd weer deel van het geheel.

Met de verbouwing van De Vijverhof was de architect eigenlijk snel klaar. Dat was volgens de architect van het Atelier Rijksbouwmeester vooral een kwestie van opschonen, herstellen en verbeteren.

Foto van de voorkant en hoofdingang van Buitenhof 34 waar DPC is gehuisvest.
Op deze foto, vanaf de straatkant genomen, is de hele voorkant van het DPC-gebouw te zien.
Een medewerker passeert de glazen schuifdeuren van de ingang van het Buitenhof-kantoor.
De ingang van het kantoor aan het Buitenhof.
Twee medewerkers loopt door de gang op de begane grond van het kantoor.
De gang op de begane grond van het kantoorgebouw dat het oude en nieuwe deel met elkaar verbindt.
'Ze horen bij elkaar en ook weer niet, maar je voelt de verwantschap.'

Vrije ruimten

"Maar dan die andere kant. Wat er stond was kruip-door-sluip-door, kleine ramen, helemaal verkamerd, een soort hokkerig gebouw."

Wat hij er ook voor ontwierp, het bleef onbevredigend. En de noodzakelijke verbouwing met nieuwe trappen, lift en gevel was bouwkundig zwaar. Daarbij kwam hij ook met de vierkante meters en de benodigde werkplekken niet goed uit.

Een open raam op de derde verdieping.

Daarmee was de ommezwaai snel gemaakt. Kantoorinnovatie maakte het nog makkelijker. Het ministerie van AZ wilde namelijk de mogelijkheid voor flexibele werkplekken. Voor 200 werkplekken. Maar tijdens de bouw was al duidelijk dat dat te weinig zou zijn.

"Ik ben toen maar vrije ruimten gaan maken waar je kunt vergaderen, waar je zitjes kunt maken, waar de mediatheek is, waar je ook gewoon je werk kunt doen."

Een trappenhuis dat het nieuwe en oude deel met elkaar verbindt.

Het gebouw bevat veel van dit soort open trappenhuizen, waarbij je zicht houdt op de onderliggende verdieping.

Foto van de verschillende verdiepingen waarnaar de lift bij DPC bezoekers kan brengen

Het niveauverschil van De Vijverhof en Valkenhuis wordt duidelijk in de gezamenlijke lift. Op het bedieningspaneel zijn liftknopen voor 7 etages van de kelder tot en met de 3e verdieping van de Vijverhof.

Kunst aan de muur in een van de kantoorruimtes bij DPC

Op de achtermuur van de begane grond van het Valkenhuis hangt een indrukwekkende rij schilderijen. Die grote open ruimte waar Online Advies van DPC werkt, bleek na de verbouwing te galmen. De kunst moest het geluid helpen dempen.

De klassieke houten trap in het oude gedeelte van het DPC-gebouw is in originele staat bewaard gebleven.

Een fraaie eikenhouten trap geïnspireerd op voorbeelden van Pieter Post, de architect van stadhouder Frederik Hendrik. Een trap zoals in het Admiraliteitsgebouw in Hellevoetsluis: een enkele trap naar het bordes, waar vanaf links- en rechtsom treden verder naar boven gaan.

De prachtige en antieken houten schouw in de Academiezaal.

De Academiezaal bij DPC met haar balkenplafond wordt tegenwoordig vaak gebruikt voor presentaties. Kijk bij een volgende voordracht eens de andere kant op naar deze fraaie houten schouw.