Misschien willen de bezoekers van je site een vraag stellen. Of wil jij juist iets weten van je bezoekers. Kies dan voor een webformulier. De ingevulde formulieren komen vanzelf binnen op één of meerdere e-mailadressen naar keuze.
Waar staan formulieren op de website?
Formulieren kunnen aan webpagina's gehangen worden. Dit geldt ook voor nieuwsberichten, voorlooppagina's en de servicemenupagina's, waaronder de pagina Contact.
Wanneer zet je een formulier in?
Een formulier gebruik je om bezoekers de mogelijkheid te geven om vragen te stellen over een specifiek onderwerp of als je een reactie van ze wilt, bijvoorbeeld op een nieuw plan of ontwerp.
Ook kun je formulieren eventueel inzetten voor aanmeldingen voor congressen of evenementen. Maar door de beperkte mogelijkheden van deze functionaliteit zijn formulieren daarvoor minder geschikt. Ook is het niet mogelijk om formulieren te koppelen aan databases of andere functionaliteiten.
Uiteraard kun je ook gewoon een e-mailadres vermelden op je website als contactmogelijkheid. Het nadeel daarvan kan zijn dat jouw mailadres gebruikt kan worden voor andere doeleinden (spam) en dat je niet kunt sturen welke gegevens in de mail staan.
Algemene verordening gegevensbescherming (Avg)
Waarschijnlijk vraag je in je formulier om persoonsgegevens, zoals naam, e-mailadres of telefoonnummer. Vraag geen persoonsgegevens die je niet nodig hebt om de vraag of aanmelding te behandelen.
Meld de persoonsgegevens die je wel uitvraagt bij de functionaris voor de gegevensbescherming (FG) van jouw organisatie of moederdepartement.
Aanvragen formulier bij Support
Wil je een webformulier inzetten op je website op PRO? Vul dan een aanvraag nieuw formulier in. Je vindt in deze aanvraag ook meer informatie over het proces, de verschillende opties en de redactionele criteria voor formulieren.
Er is een bug in dit formulier bij het tonen in Safari. We werken hard aan een oplossing.